مشرق -- برادر محقق و پرتلاش، آقاي «رسول جعفريان»، مدير محترم كتابخانه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، اخيرا در پي ايراد سخنان آقاي «عليرضا پناهيان» در مراسم سوگواري حضرت سيد الشهدا در حسينيه امام خامنه‌اي(ره)، به ايشان ايراد گرفته‌اند و از اينكه وي ظهور را نزديك قلمداد كرده‌اند، از توجه رسانه‌ ملي به ايشان گلايه كرده‌اند.

نگارنده در مقام دفاع از آقاي پناهيان نيست. همين قدر كفايت مي‌كنم كه ايشان خطيبي با ذوق هستند كه با نكته سنجي مخاطبان بسيار خود را در بزنگاه‌هاي حساس فتنه آلود خوب راهنمايي مي‌كنند. حقير نيز توفيق استفاده از همين سخنراني را داشتم.

در مقام تخطئه كامل از آقاي جعفريان نيز نيستم. همين‌قدر كفايت مي‌كنم كه تلاش پرثمر ايشان براي تصحيح و احياي متون تاريخي شايان تقدير و براي حقير نيز محل توجه و استفاده فراوان بوده است.

نمي‌خواهم بگويم كه انتقاد آقاي جعفريان از آقاي پناهيان نه به سبب تاكيد او بر «نزديكي ظهور» كه به دليل «نقد هوشمندانه» وي به جريان فتنه و تداوم رويكرد سازش‌كارانه آنان است. من قصد نيت‌خواني از لابلاي جملات معترضه آقاي جعفريان را ندارم. اما حسن ظن كمابيش تأسف‌بار آقاي جعفريان با همين جريان سازش‌كار و فتنه‌انگيز را در سال 88 هم ناديده نمي‌گيرم. در حالي كه با اشراف نسبي آقاي جعفريان به تاريخ اميدوار بودم آن بزرگوار در جبهه بصيرت پيشه‌گان، همسنگر آقاي پناهيان مي‌بود و چنانكه اين با بيان خويش، او هم با قلم خود، به روشنگري مي‌پرداخت.

البته هشدار آقاي جعفريان، نسبت به احتمال سوء استفاده احتمالي «باب» ها از مساله ظهور محل تأمل است. اما اين امر چه قرابتي با انتظار وقوع زودتر فرج حضرت ولي الله الاعظم دارد؟! آيا غير از اين است كه نوع بشر به سوي ظهور گام بر مي‌دارد و ما به آن واقعه نزديك تر شده‌ايم! اين مثل آن است كه بگوئيم تاكيد بر ظهور انبياء عظام، موجب گرديد پيامبران دروغين هم كسب و كاري براي خود به راه اندازند! تأكيد و تمنا براي تعجيل در فرج، جاي خود دارد و هوشياري در قبال فتنه‌ها و انحرافات احتمالي هم لازم است. همان‌قدر كه بايد شوق انتظار داشته باشيم بايد در برابر انحرافات و فتنه‌ها هوشيار باشيم و در حالي كه در فتنه 88 برادر محقق و تاريخ شناسمان آقاي جعفريان را ناهوشيار ديديم.

شايد غفلت از «فلسفه تاريخ تشيع» و اهتمام صرف به «مفاد تاريخ» آقاي جعفريان عزيز را تطور و صيرورت تاريخ غافل ساخته باشد و اگر چنين است، به آن بزرگوار توصيه مي‌كنم يكبار ديگر آثار استاد شهيد مرتضي مطهري را در خصوص فلسفه تاريخ مطالعه بفرمايند.

به رغم اين تعرض، نگارنده اميدوار است بيش از اين توفيق ارج‌نهادن بر زحمات آقاي جعفريان را در خصوص تاريخ داشته باشد اما مباد كه مطالعه صرف تاريخ ايشان را از زواياي پنهان فتنه‌هاي امروز بازدارد و خداي نكرده همين بازداشت، ايشان را هم‌راي كساني قرار دهد كه در انتظار برانگيختن فتنه‌هاي ديگرند.

از فرصت همين گفتگوي مكتوب، استفاده مي‌كنم و از آن بزرگوار كه مسئوليت مديريت كتابخانه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي را برعهده دارد، تقاضايي دارم. آقاي جعفريان در لابه‌لاي تعرض خود به آقاي پناهيان از «علي محمد باب» سخن گفته‌اند، به همين بهانه از ايشان مي‌خواهم گزارشي از وضعيت «توبه نامه باب» و «گزارش مظفر بقائي از قتل افشار طوس» ارائه فرمايند. اين گزارش مي‌تواند زواياي پنهان دو رويداد مهم تاريخي توطئه استعمار «براي درهم شكستن وحدت اعتقادي در ايران» و «براندازي دولت مصدق» را آشكارتر ‌سازد.

گويا اين موارد، در صندوق امانات مجلس بوده‌اند. صندوقي كه سالها بازگشائي نشد و در سالهاي اخير و پس از مجلس ششم، اخبار و شايعاتي درباره گم شدن اين اسناد منتشر شد. احتمالا اين امر مصادف بود با ايامي كه كتابهائي از كتابخانه مجلس حسب گزارش‌هاي آقاي «محمد محمد رضايي» نماينده وقت بيجار، مفقود گرديد.

براي آقاي جعفريان و پناهيان توفيق روزافزون را از خداوند متعال خواستارم.


محمد مهدي شيرمحمدي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • میترا ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    ما ظهور را نزدیک میبینیم و شما دور نراه قریبا ویراه بعیدا
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 1
    اقای شیرمحمدی تجزیه ات خوب بود انجا که درموردبی بصیرتی درفتنه88دادسخن داده یودی...اما ترکیب ات خوب نبود انجا که اولا دولت مصدق را ملی دانسته بودی ثانیا چهره ملی ترین ادم تاریخ معاصر یعنی دکتربقایی را درسرنگونی مصدق به اشتباه کدرجلوه دادی بنابراین نه به ان تجزیه درست ودرمان ونه به این ترکیب دری وری.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    1 0
    هر جا کم می آورید به امامزاده فتنه 88 دخیل می بندیددر حالی که دهانهای بسیاری را بسته اید تا در باره فتنه و فتنه گران واقعی سخن گویند.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    با سلام آقای شیر محمدی مطلب خوبی بود. هر دو این بزرگواران از نیروهای انقلاب هستند و رفتار و عملکرد آنان زیر نظر مردم. اصلا خوب نبود و نیست که این اختلاف و سوء تفاهم اولا بین این دسته از این نیروها ایجاد شود و دوم این که بدتر از آن در رسانه ها مطرح شود. امیدوارم به زودی کدورت های ایجاد شده بین این دو بزرگوار و به ویژه آقای جعفریان از بین رود که قرآن کریم یکی از بزرگ ترین خطرات برای امت اسلام را وجود اختلاف و چند دستگی در میان اعضای آن بیان می نماید و این خشم خداوند را در پی دارد. وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيم( سوره ی مبارکه آل عمران/ آیه ی شریفه 105)
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    به قول خود پناهیان این دوره ،دوره نزاع مومنان با مومنان است و موضوع این نزاع ها بر سر اولویت هاست آقای جعفریان ظهور نزدیک است و و در آن هنگامه خواهیم دید چه کسانی به یاری حضرت خواهند شتافت و چه کسانی ... یرونه بعیدا و نراه قریبا
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    نمی دونم چرا سایت های ضدانقلاب از جعفریان دفاع می کنند اما سایت های انقلابی از پناهیان ایا افراد از کسانی که به ضررشان حرف می زنند دفاع می کنند یا از کسانی که به نفعشان حرف می زنند
  • فیروزی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    ما گاهی تاریخ گذشته را می خوانیم و به خیال خام خود تحلیل می کنیم و از وقایع روز که به چشم سر هم دیده می شود توان تحلیل و تصمیم نداریم. اگر ملاک از تاریخدان بودن صرفاً انبارداری آن باشد کامپیوتر هم تاریخدان است چون می تواند تمامی وقایع تاریخی را در آن ذخیره کرد...
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    کسی که بحث مهم آقا در مورد عبرت گرفتن از تاریخ رو زیر سوال می بره و میگه جامعه با فقه اداره می شه نه تاریخ چه انتظاری دارید
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 0
    کاش اقای پناهیان کمی سواد و معرفت و دانش دکتر جعفریان را داشت !
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    خفه
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    بسوز
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    چه ربطی داشت
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    اوا خواهر شما کجا بودی تا حالا؟
  • ناشناس ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    بچه جان که دم از سواد می زنی برو اول معنی سواد را بیاموز وبعد در خصوص دیگران اظهار نظر کن .آقای احساساتی وتندرو ،آقای پناهیان به اندازه وجودت سواد داره
  • شعیب ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام بر خوانندگان محترم ابراز احساسات خوانندگان گرامی به جای خود محفوظ اما راه درست آن است که انسان راه معقول و منطقی را پیش بگیرد و اگر در باره رخ داد یا واقعه ای نظر می دهد تمام ابعاد آن را مد نظر قرار دهد. از یک سو نگری بپرهیزد. هر جا احساسات به جوش آید عقل و منطق کمرنگ می شود. جناب جعفریان شخصی واقع نگر و معتدل است و در تمام حیات خود مدافع مرجعیت، حوزه و نظام بوده وهست و همیشه سخنانش راه گشا و موثر بوده است. بصیرت نه آن است که هر کس مطابق میل شما سخن نگفت بی بصیرت باشد. از قضا آقای جعفریان بصیرت افزا بود. نهایت در دو سوی ماجرا آگاهی می داد. فتنه را دارای دو سر می دانست در حالی که مدعیان بصیرت به یک سر آن چسبیده بوده اند. گذشت زمان و آشکار شدن بیش از پیش سر دیگر هم ثابت کرد که نظر ایشان درست بوده است. زمانی که مدعیان بصیرت گوش را کر کرده بودند از یک سو نگری در تعیین مقصر در دادگاه یک سویه فتنه آقای جعفریان سوی دیگر فتنه را هم نشان داد. همه سو نگر بود نه مثل برخی ها یک سو نگر. اگر برخی دوستان انتظار دارند که ایشان مثل آنان یک سو نگر باشد انتظاری بس بیجا و غیر منطقی است. درسی که تاریخ در افزایش ظرفیت و بصیرت بخشی به افراد متخصصش می دهد کمتر علمی می دهد. وجود نمونه های مشابه بسیار در گذشته تاریخ آینده را برای او به روشنی روز می کند. دوستانی که خیلی ظهور را نزدیک می بینند کمی تاریخ صفویه را بخوانند تا ببینند که ظهور را نه تنها به سال و ماه که حتی به هفته هم تعیین می کردند ولی هفته ها می آمد و می رفت و ظهوری در کار نبود. حتی اسامی و آدرس یاران امام را هم به خیال خود می نوشتند. چنان که امروز هم آقای پناهیان لیستی از یاران و نامهای آنان در جیب دارد و به خیال خود خودش هم فرماندهی لشکر امام را بر عهده دارد. آقای جعفریان همه تاریخ اسلام بلکه تاریخ تشیع را نه تنها چندین بار خوانده بلکه هم نوشته و هم بارها تدریس و تحلیل کرده و خیلی خوب هم تاریخ را درک کرده است و بر خلاف دوست تاریخ نخوانده مان که کاپیوترش را تاریخ دان خوانده تاریخ دانی و تاریخ خوانی با فهم و درک درست تاریخ و توانمندی تحلیل آن تفاوت بسیار دارد. بهتر است در کار خداوند منان دخالت نکنید. کاری که علمش فقط نزد خدا است ادعای دانستن زمان آن را نکنید آبرومند تر است. مطمئن باشید آقای جعفریان بیش از همه نظر دهندگان منتظر ظهور است و فهم و درک و دانش او هم از هزار تا پناهیان بیشتر است. فقط جرمش این است که نان به نرخ روز نمی خورد و دین و اهل بیت را دکان کاسبی و عوام فریبی خود قرار نمی دهد. معتدل، معقول، منطقی و همه جانبه نگر باشید. اگر کسی اشتباهی مرتکب شد بی جهت و بدون دلیل به توجیه اشتباه او نپردازید که شما هم در اشتباه او شریک خواهید. چند صباحی دیگر عمر جسمی و عمر علمی و عقلی شما بیشتر می شود و از سخنان خنده دار گذشته خود پشیمان شده و به عقل و دانش و خرد خود قاه قاه می خندید. بدرود تا فرصتی دیگر
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    اوا خواهر!... خفه!... بسوز!...بچه جان!... اینها ادبیات مریدان امثال آقای پناهیان است. ظاهرا جز توهین و ادبیات الواطی چیزی در چنته شان نیست.مردم مومن و باهوش ایران به مرور شما را خفه خواهند کرد.اندکی صبر سحر نزدیک است.
  • سيد مجيد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آقاي جعفريان ! گيريم نظراتتان درست! لطف کنيد درباره اين مطالب نيز موضع خود را بفرمائيد اول :قرائت صحيح از اسلام را با مبناي کداميک از علماي دين مطرح مي کنيد ؟عالمي که دفاع از مظلوم حتي اگر سني و يا مسيحي باشد را واجب شرعي مي داند و يا عالمي که درباره نشان دادن چهره حضرت عباس (ع)فرياد واويلا سر مي دهد اما در قبال کشتار کودکان مظلوم غزه کوچکترين واکنشي نشان نمي دهد ؟ دوم :فرموده ايد جامعه را با فقه وشريعت بايد مديريت کرد . صحيح اما اين سئوال نيز مطرح مي شود چرا بايد سالانه يک ميليون پرونده قضائي تشکيل شود ؟ مجموعه حوزه علميه چقدر توانست فرهنگ ديني را در جامعه نهادينه کند و سهم او در اين خسران چقدر است ؟امثال حضرتعالي کدام آلودگي را از جامعه زدوده است ؟ سوم:جامعه ايران اکنون مثل دوران ميرزاي شيرازي نيست که با يک فتوا ،قليانها حتي در دربار ناصر الدين شاه شکسته شود ..وقتي برهنه شدن سينه زنان در مجلس حضرت اباعبدالله (ع)همزمان از نگاه يک مرجع محترم (موجب وهن دين ) و از نگاه مرجعي ديگر (تعظيم شعائر و مستحب )شمرده مي شود ؛نسل جوان که با فهم و شعوري که از اينترنت و ماهواره متاثر است به کدام قرائت ديني اعتماد کند ؟ چهارم : در صحبت هاي خود بطور زيرکانه مقام معظم رهبري را زير سئوال برديد . آقاي پناهيان تنها سخنران ثابت اين سالهاي بيت است . اگر آنگونه که شما افاضه فرموديد : ايشان دچار انحراف راهبردي هستند نبايد به ايشان بعنوان سخنران اصلي ميدان داده شود . لابد مستحضريد اهميت مراسمي که در محضر آقا برپا مي شود کمتر از مجالسي که از سيما پخش مي شود، نيست . البته بنده هم نسبت به برخي از مطالب ايشان ،سئوال دارم اما از حق و انصاف نگذريم مطمئنم استکبار و صهيونيزم از امثال هزاران همچون شما ذره اي احساس خطر نمي کنند اما از موضع يکي مثل پناهيان در هراسند .فاعتبرو يا اولي الابصار ! پنجم : مقداري از ادبياتتان ،(جسارتا)بوي حسادت مي دهد بخصوص درباره جامعه مداحي . البته بنده منکر برخي آسيبهاي مداحي نيستم اما زمانيکه در تهران و کرج و ... گروههاي شيطان پرستي و کليساهاي خانگي در حال ترويج پنهاني است ،نبايد دست امثال حاج منصور ارضي (همان مداح معروف مورد نظر! ) را بوسيد که با نوکري اهل بيت(عليهم السلام) زنگار گناه از دلها مي شويند و بليط سوار شدن در کشتي نجات سيد الشهدا (ع) را به دست مردم عاشق اما سرگردان مي دهند اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا
  • fasa ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    هر دوي اين آقايون اشتباه داشته اند. آقاي پناهيان با اظهارنظرهاي عجولانه و كوبيدن شخصيت بعضي افراد و آقاي جعفريان نيز به خود اجازه مي دهند كه شخصيت يك فرد(يك انسان) را به راحتي زير سئوال ببرد. ايشان مي توانند در مورد حرفهاي آقاي پناهيان نقد داشته باشندولي نمي توانند شخصيت طرف را زير سئوال ببرند. البته بنده با وجود اينكه آقاي پناهيان را بابت هدايت گريهايشان مي پسندم ولي ايشان نيز مشكلات اساسي در نحوه برخورد با شخصيت افراد دارند.
  • عليرضا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بچه جان که دم از سواد می زنی برو اول معنی سواد را بیاموز وبعد در خصوص دیگران اظهار نظر کن .آقای احساساتی وتندرو ،آقای پناهیان به اندازه وجودت سواد داره
  • سعيد ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر فرمود: توقع امر صاحبک لیلک ونهارک...
  • محمد ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    ظاهرا به نظر میرسد مشکل استاد جعفریان آقای پناهیان نیست مشکل ایشان این است که چرا مجالس روضه،عزاداری،مداحی،سینه زنی و ... این قدر در جوانان و مردم این کشور تاثیر گذارند؟ استاد جعفریان این را انحطاط میدانند ناگفته نماند اگر نقدی به مخاطبان آقای جعفریان وارد است که حتما وارد است، این نقد و اصلاح از دست و قلم افرادی مثل آقای جعفریان ساخته نیست چون با وجود امکان دست رسی ایشان به مرکز اسناد تاریخی مجلس که امروز به واسطه مسولیت مهم و حساسی که ایشان در مجلس شورای اسلامی دارند میتوانند حکیمانه تر و متقن تر در فتنه ها و چالش های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی دیروز و امروز کشور نظر بدهند. اما متاسفانه ادبیات عصبی و پرخاشگرانه این پژوهش گر محترم تاریخ با عرض پوزش شبیه ادبیات انتقادی گروهک های اول انقلاب در نقد جریانات انقلابی و اسلامی است. لطفا خواهشمند است جناب آقای جعفریان یک بار دیگر به نوشته های خود مراجعه کنند و با تامل بیشتری آنها را مطالعه نمایند شاید در این صورت به تجدید نظر بپردازند لذا در غیر این صورت تاثیرات اینگونه نقادی پرخاشگرانه فقط روی افرادی است که با اساس روضه،گریه،عزاداری و در یک کلام سنتهایی که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شده است مشکل دارند.
  • علي ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    برخی ادعاها و توهین های مطرح شده از سوی رسول جعفریان علیه حجت الاسلام پناهیان بدین شرح می باشد: 1. افکار پناهیان زمینه ساز فرقه هایی همچون بابیت است! 2. پناهیان دانش درست دینی ندارد! 3. چرا امثال پناهیان زندانی و متهم نمی شوند؟! 4. صدا و سیما دربست در اختیار پناهیان است! 5. پناهیان در همه علوم و فنون اظهار نظر می کند. 6. افکار پناهیان هیچ سنخیتی با افکار اصیل شیعی ندارد! 7. مراجع دینی تفکرات پناهیان را تایید نمی کنند! 8. پناهیان کشور را با لاطئلات به ظاهر دینی پر کرده است! 9. حرف های پناهیان به درد کشور نمی خورد! 10. پناهیان دروغ می گوید! 11. مطالب پناهیان مشتی بافتنی است! 12. پناهیان برای ظهور وقت تعیین می کند! 13. تفکرات پناهیان به سید حسن ابطحی شباهت دارد! 14. نباید شک کرد که امثال پناهیان راهشان را کج می کنند و بدعتی در شیعه می گذارند! 15. سخنرانی های پناهیان در نزد رهبری به معنای تایید حرف های پناهیان از سوی ایشان نیست، بلکه رهبر انقلاب از سخنان انتقاد کرده اند.
  • رضا ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    نویسنده این نقد را نیز به دلایل رعایت ادب و اخلاق اسلامی و وزانت کلام شایسته ی تحسین می دانم.
  • يك شيعه معمولي ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    و عجل لنا ظهوره لنا انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا.
  • سعيد محمدي ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آقای جفریان از ادبیات زشتی در نقد سخنان آقای پناهیان استفاده کرد. همين ادبيات را درباره آقايان «قرائتي» و «عباسي» هم به كار برد. ببنيد: برای علم و آقای قرائتی متاسفم : http://khabaronline.ir/detail/230195/weblog/jafarian و واکنش رسول جعفریان به سخنان حسن عباسی : http://www.parsine.com/fa/news/60045/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C جالب اينجاست كه اين اظهارات با استقبال شديد "روزآنلاين"، "خبرآنلاين"، "بازتاب امروز" و سايتهاي هوادار فتنه مواجه مي شود.
  • رضا ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    با سلام خداوند در قرآن كريم سوره فاطر مي فرمايد: هل يستوي اعمي والبصير آيا كسي كه ميبيند با كسي كه نمي بيند برابر است؟ و در پاسخ مي گويد : لا يستوي اعمي والبصير نه كسي كه مي بيند با كسي كه نمي بيند برابر نيست و نور و تاريكي باهم برابر نمي باشد كيست كه صداي پاي آقا را نمي شوند با اين همه نشانه و علائم اگر كسي نزديكي را احساس نكند و نفهمد سر در برف دارد كه خداي تعالي مي فرمايد : صمٌ بكمٌ عميٌ فهم لا يعقلون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس